Kutna Hora - Praag

1 augustus 2013 - Praag, Tsjechië

Vandaag gaan we een ritje maken van 87km. Dus het is maar een kort ritje vergeleken met wat we allemaal gedaan hebben. We gaan vandaag dus niet de touristische route , want we willen veel van Praag zien, iedereen zegt dat het zo'n geweldige stad is en dat er zoveel te zien is.

Dus eerst naar ons ontbijtje, na een zware nacht op een plankenbed gelegen te hebben,  alles doet zeer  en je hebt eigenlijk ook nog slaap tekort , maar goed, eerst ontbijten en even bijkomen. Het was een boerenfluitjes ontbijt maar verder was het wel goed, weer geen gekookt ei. En dan via de snelweg rap naar Praag, kunnen we ons vast oriënteren en dingen bekijken die we op onze verkenningstocht tegen komen. Op 20km voor het centrum van Praag is het al behoorlijk druk op de snelweg, geen wonder dat ze je aanraden niet de stad in te rijden als buitenlander. Eenmaal bij ons nieuwe hotel, het Holliday Inn in Praag, waar we om 09:52 uur aankomen, kunnen we meteen inchecken en gebruik maken van de Parking onder het hotel, mooi, hoeven we ons om de auto en spullen geen zorgen meer te maken. We hebben weer een kamer met airco en een koelkastje, enorm fijn. Het is wel een fabriekshotel. Wat een drukte overal. En veel hollanders. Of we daar nu zo blij mee moeten zijn.

Op naar de metro, die is in ieder geval vlakbij. Kaartje gekocht, niet afgestempeld, ja ook wij zijn domme Nederlanders, kun je het kaartje langer gebruiken, zolang ze je niet controleren. Dus vandaag al geluk, niet gecontroleerd.

Uit de metro bij Muzeumplatcky, en dan de stad in, ongelooflijk wat een chaos en drukte, geen wonder  dat je niet met de auto de stad in moet gaan, het vliegt van links naar rechts. Zebrapad, jammer als ze de kans krijgen, rijden ze gewoon door of voor of achter je langs, wat een gekte. En opletten voor zakkenrollers, je ziet ze overal rondlopen in groepjes. En veel zwervers en bedelaars.

Eerst wat winkels bekeken, in wat hun  de nieuwe stad noemen, en toch later uitgekomen in wat hun de oude stad noemen. Overal schitterende oude gebouwen, met en zonder muurschilderingen en vol bewerkte voorgevels. Op het marktplein is het een groot feest, alles ziet er overweldigend uit, wat een weelde moet hier geweest zijn, maar wat hebben de gebouwen een enorme achterstand aan onderhoud opgelopen, alles is zwart geworden van de vuiligheid in de lucht, enorm jammer.

De ene kerk is nog mooier dan de andere en overal enorm veel toeristen. Op de Karlsbrug is het enorm druk en aan de andere kant van de rivier de Moldau richting de Praagse Burgt is het nog veel drukker.

Eerst maar eens ergens gaan eten, vandaag in het libanees geworden. We bestellen een schotel voor 2. We kregen eerst olijven en brood met olijfolie. Daarna kwam er een tafel vol met gerechten, zei de ober dit is het voorgercht het hoofdgercht moet nog komen. Wat!!!!!!  Gelukkig was het hoofdgercht maar 1 schaal met vlees. Viel dat weer mee. Gelukkig. Poeh, poeh.

En daarna terug naar het hotel en morgen weer een nieuwe dag vol met nieuwe uitdagingen.

In het hotel verbaasd John zich over de weelde aan kussens op zijn bed.

1. Jacqueline:
    2 augustus 2013
    Weer een leuk verslag. jullie hebben een echte leuke vakantie veel gezien. ook de foto,s zijn erg leuk.
    helaas nog maar een paar dagen voor jullie. Probeer daar van te genieten!!!! Groetjes Antoon en jacqueline
  2. Marcella van de kerkhof:
    2 augustus 2013
    zo jongens wat een eten staat er op jullie tafel, denk als ik zo hoor wat jullie allemaal gegeten hebben , heel wat kilo`tjes zijn aan gekomen
    mooie foto met die zeepbel
    geniet nog even lekker van alles, want het is bijna voorbij

groetjes Marcella en piet