Auschwitz

24 juli 2013 - Auschwitz, Polen

Woensdag 24-07-2013

Hoera ik weet weer wat voor dag het is. Ik heb het wel even na moeten kijken in mijn agenda, die ik toch maar meegenomen heb. Geeft toch wat meer rust als ik ineens iets op moet schrijven, moet weten of op moet zoeken. Vanmorgen om 08:30uur naar beneden voor het ontbijt. Als eerste al file bij de lift, en de trap waar is die? Niet te vinden tussen al de fel gekleurde vloerbedekking op de grond en tegen de muur en daarboven een fel gele kleur. Toen we beneden kwamen dachten we dat we bij het ontbijt in Disneyland waren aangekomen, 2 volle zalen met mensen en 2 meisjes die het niet opgeruimd en aangevuld kregen. Wij zijn maar in een hoekje gaan zitten en daarna zelf met de auto naar Auschwitz gereden. Binnendoor natuurlijk, we hadden even genoeg snelweg gezien. Dan zie je nog wat meer Polen, soms heel net en opgepoetst en sommige dorpjes nog armmoedig.

We kwamen in Auschwitz aan bij kamp II oftewel Auschwitz-Birkenau. Aangezien we geen woord Pools verstaan begrepen we ook niet dat we eigenlijk eerst naar Kamp I, Auschwitz zelf moesten. Eigenlijk moest je daar beginnen en dan pas naar Kamp II gaan. Wij hebben dus eerst in Auschwitz-Birkenau rondgelopen. Een groot indrukwekkend kamp waar nog veel in redelijk goede staat is. John kon goed foto's maken. Daarna met de shuttlebus naar het andere kamp. Daar stond een rij van heb ik jou daar, ongelooflijk. Dus eerst maar gaan eten. John zei ga jij maar halen. Het enige woord wat ik begreep was het woord ketchup, wat ze op een broodje met een stuk vlees spoot, en het woord cola is gelukkig in alle landen hetzelfde. Dus als je niet weet wat alles wat op de drankenkaart staat betekent, vraag je gewoon cola light. Daarna maar in de rij aangesloten, het ging redelijk snel, en komen wij natuurlijk weer bij de vriendelijkste man van Polen aan het loket, niet dus. Hij zal zijn werk wel niet leuk vinden als het druk is. Wij 2 kaartjes met een engelse rondleiding gekocht, omdat tot 15:00uur alleen met rondleiding is en anders kom je er niet in. Toen we stonden te wachten op onze gids, bleek de groep te groot te zijn en werden we verdeeld in 2 groepen, en moesten we onze ontvangers even testen. Bleken wij als enige 2 Duitse ontvangers gekregen te hebben en het moeten Engelse zijn. Het ene kastje was blauw en het moesten zwarte zijn. Wat het verschil is tussen die twee moet je me niet vragen, want ik denk dan Duits en Engels dat ligt toch aan de taal waar de rondleiding in gevoerd word en niet aan de ontvanger. Daarna in Turbo tempo een rondleiding gehad. Zover asl het kon want het leek wel of ze een tijdslimiet hadden gegeven, en zoveel mogelijk rondleidingen moesten geven. Je moest goed opletten waar je gids bleef en welke kleur sticker je opgeplakt had gekregen, want je zit zo in de verkeerde groep. Dit kamp is nog indrukwekkender maar op een andere manier. Dit kamp is nog compleet en de tentoonstelling is er goed en pakkend neergezet. Ze vertellen wie er allemaal naar het kamp toe moesten en dat het kamp snel te klein was en dat toen Birkenau gebouwd is. Dat er vrouwen gesteriliseerd werden zonder verdoving, dat er veel kinderen waren waarmee geëxperimenteerd werden. Ze lieten de gevangenis zien waar je naar toe moest, voordat je door een peleton soldaten naast het gevangenis gebouw doodgeschoten of opgehangen werd. Maar het meest indrukwekkende waren de grote vitrines waar alles in lag wat ze gevonden hadden na de oorlog, van kookgerei tot schoenen, brillen en bergen met haar waar matrassen mee gevuld werden of wat verweven werd tot stof. En dan natuurlijk de stapel blikken waar Zykon B het gifgas in gezeten had, wat gebruikt werd in de gaskamers in Birkenau, maar eerst uitgeprobeerd werd in Auschwitz I zelf. In Birkenau waren 5 Crematoriums met elk ongveer 15 verbrandingsovens in Auschwitz I was maar een Crematorium met 4 verbrandingsovens.

Daarna binnendoor naar het hotel terug gereden en wat bleek we blijven hier 3 dagen en geen 2, dus we kunnen morgen op ons gemak naar Schindlers Factory en de Joodse Wijk bezoeken.

1. Jacqueline:
    25 juli 2013
    Ha Caroline, Weer een indrukkend verhaal, en heb je het allemaal goed kunnen verstaan en begrepen??? Ook leuke foto,s ik ga snel naar het volgende verhaal kijken en lezen natuurlijk.
    Doeiiii en geniet groetjes Jacqueline
  2. Marcella van de kerkhof:
    27 juli 2013
    jeetje mina word al akelig als ik het allemaal lees
    was wat verhalen achter omdat ik het te druk heb en me niet goed voel
    zo ff naar oma om uit te leggen hoe ze jullie kan volgen