dinsdag 23 juli 2013

23 juli 2013 - Kraków, Polen

Vandaag vertrokken naar Krakau in Polen. We zijn op tijd opgestaan  zodat we niet hoeven te haasten. Het was een eentonige rit met veel glooiingen in het landschap en veel akkerbouw. Vooral tarwe, gerst en mais en welgeteld 2 koeien.

We dachten dat we eenmaal in Polen aangekomen een vinget moesten kopen, dus maar meteen bij de eerste benzinepomp na de grens gestopt. Blijken ze daar pools te praten haha. Wat een ramp je kunt er echt geen touw aan vast knopen. Ik heb in de loop van de dag geprobeerd goed te luisteren hoe ze goedendag en dank je wel uitspraken maar zelfs daar komen we niet aan uit.In Krakau slapen we in het Chopin hotel. Klinkt heel wat en ziet er ook imposant uit als je aankomt en de aankomsthal ziet er ook goed uit. We krijgen kamer 364 en gaan naar boven. We hebben natuurlijk weer de een na laatste kamer in een hele lange gang met fel gekleurd tapijt in de kleuren fel groen, geel, bordeaux rood en okergeel op de grond en tegen een groot gedeelte van de muur.En toen kwamen we ons studenten kamertje binnen. Dat zelfde tapijt op de grond, doorlopend tegen de muur. Een kledingkast zonder deuren ( modern zeker) gif groene gordijnen en zo klein dat 1 persoon om het bed heen kan lopen en op moet passen niet de tv van de muur af te lopen. Gelukkig hoeven we hier alleen maar te slapen.

Nadat we de koffer op de slaapkamer gezet hebben ( het was toch makkelijker geweest om een kleine koffer mee te nemen en er telkens voor een paar dagen kleding in te doen ipv zo'n grote koffer telkens  mee te sjouwen, maar ja te laat.)

En dat John de wc met geur en mobiel ingewijd heeft lopen we naar het centrum.Deze stad is niet gebombardeerd geweest, dus nog in volle glorie. Het is erg druk op het marktplein en er lopen veel jongere om overal kaartjes voor te verkopen, dus wij doen net of we geen touristen zijn ook al loopt John met zijn fotocamera in de hand en zijn fototas op zijn rug. Ze laten ons met rust, vraag me alleen af wat hier de truc van is. Kunnen we die vaker gebruiken, maar ik ben er nog niet achter, zou het toch met de lengte te maken hebben. We lopen de kerk binnen en het valt op dat jong en oud een kruisje maken bij binnenkomst maar ook op beide knieën knielen en eerst doen bidden voordat ze opstaan. We hebben ook hier weer een kaarsje laten branden. Je weet nooit of er iemand van "boven"is die invloed heeft op het verloop van onze vakantie. Daarna op het marktplein nog wat gedronken, bij de kerk met de 12 Apostelen geweest, het kasteel op de berg Wawel en langs het huis van Paus Johannes Paulus II heeft gewoond. Toen zijn we bij een Oekrains restaurant wezen eten. Voor € 20,-- met zijn 2e en erg lekker en vol, en ik aan 1 glaasje wijn bij het eten en veel water. Daarna nog wat rond gelopen en weer terug naar onze kleurrijke kamer. Morgen naar Auschwitz waar deze hele reis mee begonnen is en naar Schindlers Factory en de Joodse wijk hier in Krakow. John is zo te horen met boek en al in slaap gevallen. Ja dat gebeurd als je bijna 50 bent denk ik.

1. Jacqueline:
    25 juli 2013
    Ha vakantie gangers, leuk om dit allemaal te lezen. En ik denk dat jullie ook erg veel zien.
    Ja Carline wie weet waar dat kaarsje goed voor is. Tot nog toe genieten jullie. Ik kijk weer uit naar het volgende verhaal.
    Doeiiiii Jacqueline
  2. Marcella van de kerkhof:
    25 juli 2013
    zo wat een verslag weer, zo te horen erg goed naar jullie zien, en een kaarsje aansteken doe ik ook altijd ( meerdere zelfs ) ge wit maar nooit hè, maar hoor dat je weer plat ligt met hoofdpijn, wat is dat toch met ons hè