Bardejov- Bratislava

27 juli 2013 - Bratislava, Slowakije

Zaterdag,

He he het is 20:30 uur en ik lig uit te buiken op een luxe groot bed in een kamer met airco en uitzicht op de Donau. Buiten is het nu nog 28graden, dus ja ik heb even tijd om iets van ons te laten horen.

Vannacht heb ik eindelijk weer eens goed geslapen en gesnurkt. Ja nu was ik aan de beurt om John wakker te houden. Ik ben gewoon wakker geworden van de dorst, wat een stilte toen ik naar de koelkast liep, je hoorde ja je hoorde niks geen ambulances met sirenes, geen auto's geen luidruchtige mensen, gewoon helemaal niks en de deur van het balkon kon de hele nacht gewoon open blijven. Na een lekker ontbijt met een lekker stuk Galia Meloen, zijn we vertrokken naar Bratislava. Het is een ritje van 478km en we willen niet over de snel(tol)weg. Nou dat hebben we geweten bij Luborec werd het wegdek steeds slechter en er zaten grote gaten in de weg. De bus voor ons probeert ze ook te ontwijken. Ik zei nog tegen John, "kijk maar uit voor de banden". Banden? Heel de ophanging rijd je aan gort als je in zo'n gat komt. Er was op een gegeven moment gewoon een heel stuk weg helemaal weg, Ja je leest het goed, gewoon helemaal weg. Hier stonden gelukkig hekken omheen. Verder rijden de Slowaken als gekken, ze komen heel dicht links achter je zitten, gewoon bumper kleven, en als het volgens HUN kan, volgens ons levensgevaarlijk halen ze in. We vonden het dan ook niet gek dat er 2x een ziekenwagen met harde sirenes op ons afkwam. We hebben zoveel van de binnelanden kunnen zien, alles ziet er wisselend uit, zoveel van de natuur, veel landbouw en dan weer bebost de bergen in, en dorpen, van echte armoede naar gewoon nette huizen, naar vrijstaande huizen met een groot hek er omheen. Een beetje Nederland maar dan de armoede extremer. Verder lijkt het heel veel op Hongarije (We reden dan ook langs de Hongaarse grens). We waren op een gegeven moment nog maar ongeveer 100km van Budapest af. Rond 16:30uur kwamen we bij het hotel aan. De auto staat voor € 20,-- per dag op een parkeerplaats bij het hotel, wij dachten in de garage?? En wij vinden € 20,-- per nacht veel geld, bleek om de hoek ook een parkeergelegenheid te zijn voor € 4,50 per uur met een maximum van € 67,50 per 24uur, dus dat valt dan toch weer mee he. We zitten deze keer dan ook echt in het Centrum en hebben geen openbaar vervoer nodig. Alles is denk ik lopend te doen. Nadat we de koffer naar de kamer hebben gebracht, zijn we eerst naar de Wellnes gegaan in de kelder. Je hoeft alleen je badkleding mee te nemen, Handdoek, Badjas en Slippers krijg je van het hotel, en een laken, vraag me niet waarvoor, maar ik denkt om op het ligbed te leggen, wat een luxe.

Daarna zijn we wat gaan eten bij de Slowaak en hebben nog een ijsje gehaald, daar raakte  we met 2 Limburgers aan de praat. Gezellig weer wat Nederlands Kletsen.

En nu even het boek van Marcella lezen. De littekens van mijn leven van Katie Piper. Bijna uit.

Morgen doen we rustig aan, het blijkt dat het morgen rond de 38graden word.

1. Marcella van de kerkhof:
    27 juli 2013
    hallo vakantie gangers, wat fijn dat je weer geslapen hebt caroline, ik heb vandaag echt veel geslapen, was ook beetje aan het eind van mijn latijn
    maar wat hebben jullie al veel gedaan hè, geniet er van en morgen rustig aan als het zo heet is, hier goed afgekoeld door regen en onweer groetjes en veel plezier in wenen
    Marcella en piet
  2. Jacqueline:
    28 juli 2013
    Ha, Caroline en John,
    Nou jullie hebben echt een uitdaagende vakantie. Ja ik denk dat jullie best wel veel zien. ook fijn dat je hoofdpijn nu wer over is en dat lekker hebt geslapen. ja en laat nu John jou maar een keer horen. Nog veel plezier, groetjes Antoon en Jacqueline