donderdag 25 juli

25 juli 2013 - Krakau, Polen

Nou ik ben weer boven water dus kan ik even voor vandaag ons verhaal opschrijven dan zijn we bij. Mijn eerste hoofdpijn aanval gehad. Gelukkig heeft het zich niet geuit naar een migraineaanval.

Vandaag pas om 9.30 uur gaan ontbijten en toen was het lekker rustig. Daarna met de tram naar stop zablocia. Maar niet opgelet en we waren 2 stations verder. Dan maar weer de tram terug naar de goede stopplaats. Daarna was het even lopen naar de lipowastraat 4 , de emaillefabriek van schindler. We hebben daar de tentoonstelling bekeken, zeer indrukwekkend en een erg mooi interactief museum. Je moest soms wel kijken welke richting we op moesten. De ene keer leek het net of je naar het station van de trein moest lopen, deze liep natuurlijk dood en de andere keer zat je ineens aan de binnenkant van een oude tram die je even van tevoren nog van de andere kant had gezien. Verder hadden ze slim gebruik gemaakt van de vloer. De ene keer liep je op beton,daarna op kinderkopjes , op houtblokken, grind of rubber. Dit beinvloeden het verhaal natuurlijk nog meer. Toen we aan het einde van het museum waren kwamen we op de binnenplaats en staat daar ineens een supermodern gebouw waar moderne kunst tentoongesteld was. Gekke combi. En dat vind ik zelfs.

Daarna naar de Joodse wijk gelopen. We kwamen langs Plac Bohaterów Getta waar zwevende stoelen staan aan de rand van het Ghetto van Krakow.Dit is het Ghetto Monument van Krakow.

Toen over de brug naar de wijk. Ik vond het wat tegenvallen. Ik had meer orthodoxe joden verwacht. We zijn daar op het szerokaplein bij een synagoge binnen gaan kijken. John moest natuurlijk een keppeltje op zijn hoofd. een rode nog wel. Ik vond het wel een oplossing voor " het kaalheidsprobleem", zo zag je er niks van haha.

Daarna wat gegeten op een binnenplaats en nog naar het synagogemuseum geweest.

toen te voet naar de kazimierz galerie een groot winkelcentrum,( met airco). Waar de h&m, de breshka en de c&a. En een supermarkt waar het erg donker was, maar dit bleek wel een soort rust te geven als je daar aan het winkelen bent.

Toen hield ik de hoofdpijn niet meer onder controle en zijn we met de tram terug gegaan naar het hotel, waar ik 2 uur geslapen heb.

Vanavond nog een lekker bad en dan weer opgeknapt. Blijkt het bad zo klein te zijn dat als ik zit ik met mijn voeten de andere kant van het bad raak. ( nou en zo groot ben ik ook weer niet, toch?) Dus van liggen komt niets.

Daarna lekker gelezen want morgen moeten we 170 km rijden om bij ons volgende hotel in Bardejov in Slowakije te komen waar we maar 1 nacht blijven.

1. Jacqueline:
    25 juli 2013
    Wat vervelend dat je weer last hebt gehad van de migriane, hoop dat het nu wat beter met je gaat. Ik heb gezien dat ik nog eenverhaal moet lezen. Dus ik doe dat ook. Leuk dat je John in de raam ziet op de foto. Sukses met de grote afstand die je morgen moet rijden. Hou doe wanne Jacqueline
  2. Caroline:
    26 juli 2013
    leuk dat je ons ook volgt. we doen ons best om het bij te houden.
    groetjes